معارف دینی

آشنایی با معارف ناب اهل بیت

معارف دینی

آشنایی با معارف ناب اهل بیت

سلام خوش آمدید

 حدیث غدیر در صحیح مسلم، مسند احمد و در بسیارى از منابع حدیثى اهل تسنّن چنین آمده است که راوى گوید:

رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله براى ما خطبه خواند. « ر. ک: صحیح مسلم: 4/ 1873، حدیث 36، مسند احمد بن حنبل: 5/ 498، حدیث 18815»

در تعبیر دیگر، راوى مى‏گوید: پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله برخاست و براى ما خطبه خواند؛ ولى در المستدرک آمده است: پس پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله برخاست و خطبه خواند و در آن خطبه حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و مردم را به آن چه که خدا مى‏خواست موعظه کرد. « المستدرک: 3/ 110»

حافظ ابوبکر هیثمى در مجمع الزّوائد مى‏نویسد: راویان گویند: به خدا سوگند! پیامبر تمام امورى را که تا روز رستاخیز واقع مى‏گردد براى ما بازگو کرد. « مجمع الزّوائد: 9/ 105»

اکنون حق ما نیست که از راویان، محدّثان و کسانى که خود را امین بر سنّت رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله قلمداد مى‏کنند بپرسیم که به راستى این خطبه‏اى که پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله در روز غدیر ایراد فرموده و تمام امورى را که تا روز رستاخیز رخ خواهد داد بیان نموده کجاست؟

چرا از نقل این خطبه خوددارى کرده‏اند؟ آیا این پرسش، پرسشى بى‏جا و بى‏مورد است؟

آیا تاریخ این حقّ مسلّم را به نسل‏هاى آینده نمى‏دهد که درباره عدم نقل چنین میراث گرانبهایى (که بنا بر نقل مجمع الزّوائد هیثمى مشتمل بر جمیع وقایع آینده و امور مهمّ مربوط به سرنوشت این امّت بود) گذشتگان را مورد مؤاخذه قرار بدهند؟ چرا و به چه دلیل از نقل این اثر گران قیمت خوددارى ورزیدند؟

پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله در آن خطبه حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و مردم را به آن چه که خدا مى‏خواست موعظه کرد.

پس مواعظ رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله در روز غدیر چه شد؟

تذکّرات آن سرور در آن روز چه شد؟

چرا خطبه را ترک کرده و نقل نکردند؟

مگر اینان حافظان سنّت رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله نبودند؟

مگر وظیفه مسلّم آنان نقل فرمایشات دُرَربار آن سرور عالمیان براى امّت نبود؟

چه شد که با خوددارى از نقل چنین میراث پربهایى خسارتى جبران ناپذیر بر پیکره ذخایر علمى این امّت وارد نمودند؟ آیا جوابى قانع کننده براى این خطاى گذشت ناپذیر مى‏توانند ارائه دهند؟

منبع:

سید علی میلانی؛ نگاهى به حدیث غدیر، ص 26 الی28

  • سید ابوذر نجیبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
معارف دینی
آخرین نظرات