معارف دینی

آشنایی با معارف ناب اهل بیت

معارف دینی

آشنایی با معارف ناب اهل بیت

سلام خوش آمدید

قرآن کتاب هدایت برای تمام انسانها در تمام اعصار و قرون می‌باشد. تعالیم قرآن، تعالیم تک بعدی و یک جانبه نگری به انسان نبوده، بلکه با تکیه بر سعادت حقیقی انسان، او را در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی به سوی کمال و سعادت حقیقی‌اش رهنمون می‌شود. حال اگر ما بخواهیم زندگی امروزمان را بر اساس تعالیم این کتاب الهی تنظیم نموده و نظام آن را به نظم قرآنی انتظام بخشیم، این کتاب مقدس ما را بدین هدف راهنما خواهد بود.

آنچه را که ما در این مقاله‌ی کوتاه- با توجه به فضای حاکم مذاکره‌ی کشور عزیزمان با غرب- بدان از دیدگاه قرآن خواهیم پرداخت اشاره و بیان یک سری از اصولی است که ما آن را «اصولِ قرآنیِ مذاکره‌ی با غرب»، می‌نامیم. اصولی که با تکیه بر آیات این کتاب الهی بدست آمده و ما را در ارائه‌ی یک روش قرآنیِ مناسب و مورد رضای الهی یاری می‌کند. و لازم است نماینده‌گان مذاکره کننده از طرف ملت ایران اسلامی به این اصول توجه نموده و خود را ملتزم به آن بدانند.

اصل اول: اینکه بدانیم اسلام و تعالیم روح بخش آن و اعتقاد و اعتماد راسخ به آن، اقتدار و سربلندی ما را در پیش خواهد داشت. وَ لَا تَهِنُواْ وَ لَا تحَزَنُواْ وَ أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ.[1] «سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید».[2] «لا تَهِنُوا» از ماده "وهن" گرفته شده و" وهن" در لغت به معنى هر نوع سستى است، خواه در جسم و تن باشد، و یا در اراده و ایمان.[3] بنابر وعده‌ی خداوند متعال در این آیه، در صورتی که به اصول ایمانی خود متکی باشیم، برتری و سربلندی از آن ما خواهد بود.

اصل دوم: اینکه بدانیم هر گونه توافق و یا اساس‌نامه‌ای که باعث سلطه‌ی غیر مسمانان بر آنان و یا ذلّت مسلمانان شود، از نگاه قرآن باطل و غیر قابل پذیرش است. و لذا قرآن مجید به عنوان یک قاعده‌ی کلی اینگونه اعلام میدارد که: وَ لَنْ‏ یَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلا.[4] «خدا هرگز هیچ راه سلطه‏اى به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است»‏. و در آیه‌ی دیگر از آیات قرآن، خداوند متعال ضمن گوشزد به عدم سستی ورزیدن مسلمانان در مقابل دشمن، آنان را از هر گونه صلح و سازشِ ذلت بار بر حذر داشته است: فَلَا تَهِنُواْ وَ تَدْعُواْ إِلىَ السَّلْمِ وَ أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَن یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُم.[5] «پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّت‏بار) دعوت نکنید در حالى که شما برترید، و خداوند با شماست و چیزى از (ثواب) اعمالتان را کم نمى‏کند».

اصل سوم: که در واقع می‌توان آن را یک پیش گویی از قرآن نام برد، اینکه از دیدگاه قرآن مجید، یهود و نصارا (طرف‌های مذاکره‌ی ما در بحث هسته‌ای) هیچگاه از ما راضی و خشنود نمی‌شوند و لذا لجاجت و بهانه تراشی آنان ادامه خواهد داشت و رضایت آنان آنگاه بر آورده می‌شود که به آنچه که آنان اعتقاد دارند و ما را بدان امر می‌کنند، ملتزم شده و سر تسلیم فرود آوریم: وَ لَن تَرْضىَ‏ عَنکَ الْیهُودُ وَ لَا النَّصَارَى‏ حَتىَ‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدَى‏ وَ لَئنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىٍّ وَ لَا نَصِیر.[6] «هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‏هاى آنها شوى، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروى کنى. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهى است!» و اگر از هوى و هوسهاى آنان پیروى کنى، بعد از آنکه آگاه شده‏اى، هیچ سرپرست و یاورى از سوى خدا براى تو نخواهد بود».

توجه شود که در این آیه خداوند متعال می‌فرمایید یهود و نصارا، حتی از پیامبری که رحمةً للعالمین[7] است راضی نمی‌شوند، مگر اینکه پیامبر را نیز به راه و آئین(روش) خود درآورند. حال کشور ما که آن حضرت را الگوی خود قرار داده باید از این مجمل حدیثی مفصل بخواند.

اصل چهارم: قرآن مجید از عداوت یهود نسبت به مسلمانان تذکر داده است. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَکُواْ وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّا نَصَارَى‏ ذَالِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَ رُهْبَانًا وَ أَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبرُون.[8] «به طور مسلّم، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهى یافت؛ و نزدیک‌ترین دوستان به مؤمنان را کسانى مى‏یابى که مى‏گویند: «ما نصارى هستیم»؛ این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادى عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمى‏ورزند».[9]

 بر ما پیروان مکتب قرآن است که در این مرحله از تاریخ کشورمان، با نصب العین قرار دادن تعالیم و تذکرات قرآن، از عداوت‌ها و دشمنی‌ها و کارشکنی‌هایی که توسط یهود(صهیونیسم) و با دستورات آنان و اجرای نوکران حلقه بگوششان اجرا می‌شود، غافل نبوده و در مذاکرات متوجه‌ی حلقه‌های پنهان طرف‌های مذاکره نیز باشیم و در معادلات و تصمیمات خود از دشمن پنهان و قسم خورده غافل نباشیم.

اصل پنجم: بدانیم که بر فرض پیشرفت در مذاکره، مشکل ما با غرب حل نخواهد شد و تا وقتی که ما اسلام و تعالیم آن را شعار و روش و منش خود قرار دهیم، آنان دست از ما نخواهند برداشت و راه چاره در این زمینه نیز، صبر و استقامت ورزیدن در این راه است، نه دست برداشتن از اصول و مبانی اسلامی‌مان. و لذا قرآن کریم در بیانی دیگر که می‌توان آن را پیشگویی دیگر آن کتاب الهی نام برد می‌فرماید:  لَتُبْلَوُنَّ فىِ أَمْوَالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشرَکُواْ أَذًى کَثِیرًا وَ إِن تَصْبرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَالِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور.[10] «به یقین (همه شما) در اموال و جانهاى خود، آزمایش مى‏شوید! و از کسانى که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانى) داده شده، و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید! و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایسته‏تر است؛ زیرا) این از کارهاى مهم و قابل اطمینان است». توجه شود که در این آیه خداوند متعال با لام قسم و فعل مضارع از وقوع یک امر حتمی گزارش داده و گویی عدم تحمل اهل کتاب و مشرکان را درمقابل اسلام و مسلمین همیشگی دانسته است.

بنابراین راه برون رفت از مشکلات سازش و کوتاه آمدن و نرمی نشان دادن با آنان نیست. چرا که هر قدر ما کوتاه بیاییم بر جرأت و جسارت آنان افزوده می‌شود. قرآن مجید ضمن دستور به عدم اطاعت از تکذیب‏کنندگان که خدا و پیامبر و روز رستاخیز و آئین او را تکذیب مى‏کنند (فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ‏) به تلاش و کوشش آنها براى به سازش کشیدن پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم اشاره کرده و مى‏افزاید: آنها دوست دارند نرمش نشان دهى تا آنها هم نرمش نشان دهند نرمشى توأم با انحراف از مسیر حق (وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ‏).[11]

 استاد رحیم پورازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ (26 دی ماه) سخنی زیبا فرمودند: کلینتون در کتاب خود می‌گوید سال 1997 که رئیس جمهور عوض شد احساس کردیم به ما چراغ سبز نشان می‌دهند اما تندروها و رهبری اجازه ندادند؛ اما دولت در افغانستان با ما همکاری کرد ولی رئیس جمهور آمریکا با فاصله کمی لحن خود با  ایران را تشدید کرد و ایران را محور شرارت نامید؛ کلینتون می‌گوید اینجا  اولین جایی بود که احساس کردیم باید پیچ تحریم را سفت کنیم چون ایران موضع ضعف قرار گرفته  است و می‌شود با فشار از آن امتیاز گرفت. کلینتون آورده است در سال 2005 رئیس جمهور دیگر آمد که  ادبیات تندی داشت و ما مجبور شدیم عقب‌نشینی کنیم اما در عین حال از تهدید نظامی دفاع کردیم و سیاست چماق و هویج را ادامه دادیم تا از ما اطاعت کنند.[12]

کلام آخر اینکه در مذاکره باید شدّت و حدّت قهرمانانه را از دست نداد و مذاکره کننده باید مصداق این آیه‌ی از قرآن باشد که‌: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ.[13] «محمّد، فرستاده خداست و کسانى که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود مى‏بینى که پیوسته فضل و خشنودى خدا را مى‏طلبند؛ نشانه آنان در چهره‏شان از اثر سجود پیداست»‏.

 

 



[1] . آل عمران/139

[2] . در ترجمه‌ی آیات از ترجمه‌ی آیت الله مکارم استفاده شده است.

[3] . تفسیر نمونه ج‏3ص 107    

[4] . نساء/ 141

[5] . محمد/35

[6] .بقره/120

[7] . انبیاء/107

[8] . مائده/82

[9] .گر چه مسیحیان در این آیه به نرمخوتر بودن توصیف شده‌اند، لکن با توجه به علتِ مذکور در آیه (این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادى عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمى‏ورزند) و عدم وجود این علت در دولت های مورد مذاکره و همچنین مطیع و متعهد بودنشان در مقابل یهود( صهیونیسم)، سنخیت هر دو گروه در عداوت بغض آلود(أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً)، آشکار است.

[10] . آل عمران/186

[11] . قلم /8و9. ر.ک: تفسیر نمونه ج‏24ص383   

[13] . فتح/29

  • سید ابوذر نجیبی

مذاکره‌ی با غرب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
معارف دینی
آخرین نظرات